Fuseekogel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Fuseekogel

Post by apmain »

Hallo,

Ik ga binnenkort de fuseekogels vervangen op mijn el camino alleen nu zag ik dat de onderste er in geperst is.
Heb via google en youtube gezien dat er wel speciaal gereedschap voor is.

Weet iemand waar je dit stuk gereedschap in NL kan kopen?
http://www.jcwhitney.com/performance-to ... 00d257u0j1

of een andere manier om fuseekogel er in te persen zonder draagarm te hoeven demonteren?

Alvast bedankt
Albert
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: Fuseekogel

Post by Firefly »

Even naar de dichtstbijzijnde garage gaan met je draagarmen en nieuwe kogels. Die willen vast voor een paar tientjes wel even je oude eruit persen en de nieuwe er in.

Edit: Ik zie dat je je draagarm niet wil demonteren. Waarom niet? Als je toch al je fuseekogel los hebt van de spindel kun je toch net zo goed even die ene bout (of in sommige gevallen 2 bouten) losdraaien en de draagarm eruit pakken?
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Fuseekogel

Post by camaro rs »

Firefly wrote:Even naar de dichtstbijzijnde garage gaan met je draagarmen en nieuwe kogels. Die willen vast voor een paar tientjes wel even je oude eruit persen en de nieuwe er in.

Edit: Ik zie dat je je draagarm niet wil demonteren. Waarom niet? Als je toch al je fuseekogel los hebt van de spindel kun je toch net zo goed even die ene bout (of in sommige gevallen 2 bouten) losdraaien en de draagarm eruit pakken?

er ook aan gedacht dat de veer er dan ook uit moet als je de control arm demonteert
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Fuseekogel

Post by apmain »

Dat is niet zo erg maar die moet er ook weer in.....
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: Fuseekogel

Post by Firefly »

Maar wat is dan het punt? Als je de fuseekogels loshaalt ontspant de veer toch ook, net zo lastig om hem er weer in te krijgen als dat je de hele draagarm eruit haalt. En met je krik krijg je hem toch niet ver genoeg samengedrukt om de moer weer op de fusee te draaien, of de veer er nou uit is of er nog half gespannen in zit. Tenminste, mij is het nog nooit gelukt zonder veerspanners, je krikt gewoon de auto omhoog ipv de veer samen te drukken.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Fuseekogel

Post by apmain »

Ik dacht dat de veer nog niet maximaal uitgerekt was en nog door de schokbreker op spanning werd gehouden maar als dat niet het geval is dat zou het kunnen
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Fuseekogel

Post by Corp »

Firefly wrote:Maar wat is dan het punt? Als je de fuseekogels loshaalt ontspant de veer toch ook, net zo lastig om hem er weer in te krijgen als dat je de hele draagarm eruit haalt. En met je krik krijg je hem toch niet ver genoeg samengedrukt om de moer weer op de fusee te draaien, of de veer er nou uit is of er nog half gespannen in zit. Tenminste, mij is het nog nooit gelukt zonder veerspanners, je krikt gewoon de auto omhoog ipv de veer samen te drukken.

Echt wel, als je de auto onder de draagarm opkrikt krijg je de fusee gewoon weer op de fuseekogel, dat zou wat zijn als het volle gewicht van de auto de veer niet ver genoeg kan comprimeren, dan heb je een mooie 4x4 zeg! Als je de veer er helemaal uithaalt heb je een probleem, je hebt dan namelijk een veerspanner nodig om eerst de veer weer in de kom te krijgen. Als je de veer er in laat zitten en de auto op de onderste armen op assteunen zet (of met een krik) dan kun je de fusees er met het juiste geredschap zo uit en weer in persen.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Fuseekogel

Post by apmain »

Wat is het juiste gereedschap?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Fuseekogel

Post by Corp »

Zoiets, kent moore ball joint press

Image
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Fuseekogel

Post by apmain »

Dat bedoel ik, die had ik ook gevonden en in het eerste bericht geplaatst. (zie link)
Waar kan je dit in Nederland kopen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Fuseekogel

Post by Corp »

wat jij had gelinkt is een of ander bamibakkers ding uit de oost van 6 dollar, daarmee ga je het zeker niet redden. Zo'n kent moore ding kost honderden dollars en als je mazzel hebt scoor je er 1 voor een honderd ofzo gebruikt. Die zijn hier in NL zeker niet te koop. Je zou het kunnen proberen met een universeel dingetje maar het grote probleem is dat 1 van de delen van de pers over het tapse stuk van de kogel gaat om hem eruit te kunnen drukken, die tapse maten zijn voor zowat alle fabrikanten verschillend
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Fuseekogel

Post by gert »

ik heb er een zelfgemaakt van een zware trekker, je mag hem lenen.
Image
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Fuseekogel

Post by apmain »

Dat ziet er netjes uit. Heb je daar ook hulpstukken bij of zet je deze gewoon op de kogel?

Is dit wel eentje van goede kwaliteit?
http://link.marktplaats.nl/538541604
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Fuseekogel

Post by Ranch73 »

Neh :? .made in India/china o.i.d.zit het te vast is de boel aan barrels,goed gereedschap kost iets meer
Post Reply