Ontstaan door verveling

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

Hoe anders???

Deze ledjes hebben een spanning nodig van 2.1 volt om ligt te geven dus maal 6 is 12.6 volt per 6 in serie om normaal licht te krijgen en met 6 kun je de bowtie niet krijgen :P dus dat nog maar eens 6 keer doen

Toch??
lange
Posts: 32
Joined: Mon May 21, 2007 7:49 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by lange »

enrique wrote:Hoe anders???

Deze ledjes hebben een spanning nodig van 2.1 volt om ligt te geven dus maal 6 is 12.6 volt per 6 in serie om normaal licht te krijgen en met 6 kun je de bowtie niet krijgen :P dus dat nog maar eens 6 keer doen

Toch??
Maar waarom dan nog die 18 ohm ervoor???

groeten Twan
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

Als je de spanning meet op de draden kom je boven de 12.6 volt uit ik heb voor de zekerheid een spanning gehandhaafd van 13.8 volt en om dan je ledjes te beschermen zet je er een weerstand voor om de hogere spanning op te vangen.

En om deze te gebruiken als knipperlichten heb je een vermogen nodig anders reageert je(USA)standaart knipperrelais niet deze moet een vermogen (zien)hebben om te functioneren en ledjes hebben geen vermogen dus heb ik meteen twee vliegen in een klap
lange
Posts: 32
Joined: Mon May 21, 2007 7:49 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by lange »

Kijk das duidelijk er is gewoon over nagedacht :D

groeten Twan
Bassie
Posts: 1431
Joined: Mon Jul 04, 2005 11:33 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by Bassie »

enrique wrote:Hoe anders???

Deze ledjes hebben een spanning nodig van 2.1 volt om ligt te geven dus maal 6 is 12.6 volt per 6 in serie om normaal licht te krijgen en met 6 kun je de bowtie niet krijgen :P dus dat nog maar eens 6 keer doen

Toch??

Geen idee hoe anders,

maar snap nu waarom zo :D
en dat wou ik graag
:thumbsup:
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

Bassie wrote:

Geen idee hoe anders,

maar snap nu waarom zo :D
en dat wou ik graag
:thumbsup:

Dacht al,,,fuck kan het nog makkelijker :oops:
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

lange wrote:Kijk das duidelijk er is gewoon over nagedacht :D

groeten Twan

Beetje wel ja ;)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by Wilf »

Je combi tussen parallel en seriëel snap ik, persoonlijk had ik wel elke serie zijn eigen weerstand gegeven.

Je hebt nu 42 LEDs; 6 parallel in series van 7, ik gok standaard rode LEDs met een valspanning van minimaal 1,5 volt. Bij een voltage van 14 volt is dat dus een weerstand van minstens:

(14V - ( 6* 1,5V)) / 0,02A = 250 Ohm. Ik had dus 7 x 250 Ohm gebruikt voor elke seriële keten.
Roel
Posts: 139
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:25 am

Re: Ontstaan door verveling

Post by Roel »

Hoe dan ook loopt er ongeveer 7 x 20mA = 140mA door het geheel, oftewel ongeveer 2W... Is dat genoeg voor een knipperrelais?
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

Bij mij knippert het gewoon.

En ja je had ook 7 weerstanden kunnen gebruiken maar dat past allemaal niet in de behuizing ik maak ze weer helemaal dicht.
En ik heb er 6 in serie met een spanning van 2.1 volt en 20mA.

Ach het blijft allemaal hetzelfde 7 of 1 weerstand alleen de waarde wordt anders he 8)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by Wilf »

Ja, alleen is het uit redundancy-oogpunt een wat fijner idee vind ik zelf :D
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

Tja wilf,,,tis maar wat je gewent bent,,of in 1 keer of,,,,,,, :lol:
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by Wilf »

Het is verder ook geen kritiek hoor, ik heb geen elektrotechniek gestudeerd, maar ik vind dit soort dingen net zo leuk als jij dus wissel graag gedachtes uit, je hebt het sowieso ontzettend goed aangepakt hoor, daar doe ik niks aan af :thumbsup:
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Ontstaan door verveling

Post by enrique »

Wilf wrote:Het is verder ook geen kritiek hoor, ik heb geen elektrotechniek gestudeerd, maar ik vind dit soort dingen net zo leuk als jij dus wissel graag gedachtes uit, je hebt het sowieso ontzettend goed aangepakt hoor, daar doe ik niks aan af :thumbsup:
Ik vat dit ook zeer zeker niet op als kritiek en ook ik ga graag uit van gedachten van anderen,,daar leert iedereen van :thumbsup: :thumbsup:
Roel
Posts: 139
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:25 am

Re: Ontstaan door verveling

Post by Roel »

enrique wrote:Bij mij knippert het gewoon.
of heb je je 'gewone' knipperlicht er nog parallel op aangesloten? Dat zou het wel kunnen verklaren
Post Reply