Ik was (ongemerkt) druk bezig met het "Holland Ranch" topic te vervuilen met truckwetenswaardigheidjes, dus laten we hier dan maar verder gaan

Post hier je foto's en/of verhalen inzake Amerikaanse vrachtwagens

Vraagje uit het andere topic:
Naar mijn bescheiden mening: Een Europeese truck staat sinds de jaren 90 van de vorige eeuw huizenhoog boven de Amerikaanse trucks.pvz wrote:Maar welke wagens zijn nou beter? "onze" wagens of de Amerikaanse? Ik bedoel dan het verbruik, veiligheid, gebruiksgemak, kracht, enzovoort, enzovoort.. (uiterlijk er even buiten gelaten)
De ideale truck voor Noord Amerika:
Europese techniek en cabine met een neus, met daarachter een slaapcabine van Amerikaanse afmetingen, zoals de Volvo VN 780 of VT 880.
Ze zijn een stuk zuiniger, de afwerking van het interieur is stukken beter, slimmere inrichting, geen draaicirckel van 2 blocks, de automaatbakken zijn intelligent dus ze gebruiken niet elke versnelling als je leeg bent, betere isolatie (zowel qua geluid als om de hitte/kou buiten te houden), directer stuurgedrag, simpeler parkeerremsysteem (helaas niet op de auto's die in Noord Amerika rondrijden) en betere remmen, om maar eens iets op te noemen.
En qua uiterlijk doen die niets onder voor de nieuwe series Peterbilt, Freightliner of Kenworth.
Chroom, dikke uitlaten en verchroomde luchtfilters worden steeds minder toegepast, alles moet tegenwoordig gestroomlijnd worden.pvz wrote:(uiterlijk er even buiten gelaten)
2011 Peterbilt:
VT 880:
Zo'n Volvo heeft zelfs een tafel met twee bankjes achterin, en daarboven een ruim bed, te bereiken met een laddertje.
Het zitje is vrij gemakkelijk om te bouwen tot een tweede bed.
Met I-shift automaatbak is het een ideale auto voor long haul trucking.
Helaas zie je ze opvallend vaak met (electronica)pech op de vluchtstrook staan, of in de takels op de interstate.
De VN780 van voormalige (Nederlandse) collega's:
(Foto's even aanklikken)
Interieur van een Volvo VT 880: