informatie twin turbo

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
floffy
Posts: 439
Joined: Thu Apr 13, 2006 6:46 pm

informatie twin turbo

Post by floffy »

Heeft iemand informatie of weet een site met informatie over een twin turbo set up op een 455 blok.
Wat voor soort headers ( primaries en collector) of originele spruitstukken.
Welk merk turbo's en diameter
Wat voor een blow of valve
Intercooler etc.

Bvd,

Daan
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: informatie twin turbo

Post by SplitWindow »

Welk merk 455 blok ?
floffy
Posts: 439
Joined: Thu Apr 13, 2006 6:46 pm

Re: informatie twin turbo

Post by floffy »

Pontiac 455 HO gesmede krukas,rods en zuigers met gepoorte 7f6 koppen
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: informatie twin turbo

Post by SplitWindow »

Dan kan ik jou niet verder helpen, maar ik herinner mij wel
een dubbel-blokfluit-Poncho-blokje uit Popular Hot Rodding: Klik hier
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: informatie twin turbo

Post by Corp »

koop een boek zoals dat van mcinness of beter korky bell, leer waarom je bepaalde keuzes maakt en ga daarna aan de slag. Niemand gat je klakkeloos vertellen wat je nodig hebt en onbeslagen ten ijs komen en een setje met haardrogers erop bouwen wordt gegarandeerd een dure fail.
Last edited by Corp on Tue Aug 23, 2011 4:26 pm, edited 1 time in total.
67Camaro
Posts: 1007
Joined: Mon Mar 21, 2005 8:13 pm

Re: informatie twin turbo

Post by 67Camaro »

Wat hij :!: zegt !

En even een korte samenvatting om een idee te krijgen:

http://www.stealth316.com/misc/grapeape ... argers.pdf

Alles moet goed op elkaar afgestemd zijn als je voor het serieuze werk wilt gaan...is het een low-budget projectje of word het serieus?
floffy
Posts: 439
Joined: Thu Apr 13, 2006 6:46 pm

Re: informatie twin turbo

Post by floffy »

Het moet wel serieus worden.
Ik snap dat niemand mij even gaat vertellen hoe het moet daarom ben ik ook op zoek naar informatie en waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand het al heeft gedaan? Het is ook niet zo dat het eind van het jaar oid klaar moet zijn wil even informeren en kijken wat de mogelijkheden eventueel kunnen zijn.

Bvd,

Daan
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: informatie twin turbo

Post by pvz »

Volgens mij begin je nu al bij het verkeerde.. Je start met het zoeken naar de juiste spruitstukken en turbo's. Zal het niet zo zijn dat je eerst je motor zo moet bouwen dat ze geschikt zijn voor turbo's (draaiend gedeelte, compressie, electronica, injectiesysteem, pakkingen, brandstofsoort, toerentallen enzovoort) en dan pas de juiste turbo's en andere accesoires bij die spullen/gegevens zoeken? Spruitstukken, slangen intercoolers enzovoort kunnen altijd nog pas gemaakt worden voor de motor en de beschikbare ruimte als ze niet te leveren zijn. Maar dat is vaak de laatste stap.


Is de rest van je aandrijflijn en chassis ook geschikt voor een bi turbo setup trouwens?
floffy
Posts: 439
Joined: Thu Apr 13, 2006 6:46 pm

Re: informatie twin turbo

Post by floffy »

Mijn blok is klaargemaakt voor turbo's ( wat ik al zei gesmeede krukas, zuigers en drijfstangen gepoorte koppen , custom nokkenas etc.)
Mijn auto heeft een 10 punts kooi alle rubber bussen vervangen voor del a lum aluminium race bussen, del a lum sub frame connectors (achter gelast) 4 link systeem komt er nog op en de achteras gaat naar een 30 spline systeem dus de auto is wel geschikt daarom wil ik nu rustig verder kijken naar wat er allemaal bij komt kijken, het is niet gezegd dat het erop komt maar ik wil eens een kosten berekening gaan maken daar ik nu een keus moet gaan maken wat ik verder wil ( ben nu langzaam aan het opbouwen) en moet headers etc. gaan bestellen en dat is een beetje zonde om rvs headers te laten maken als ik later turbo headers moet hebbben.

Daan
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: informatie twin turbo

Post by pvz »

Oke, ik kon wel zien dat je een: Pontiac 455 HO gesmede krukas,rods en zuigers met gepoorte 7f6 koppen hebt. Maar ik kon en kan er nu nog steeds niet eigenlijk uit opmaken dat deze de specificaties hebben voor een goede turbo motor. Ga je met injectie rijden, met een aftermarket computersysteem, welke compressie, welke toerentallen, nokkenas gegevens enzovoort? Dit zijn toch de dingen die bepalen welke turbos je nodig hebt..

Je kan hier op het forum het project van Jacco doorlezen (59 elcamino twin turbo) en contakt met hem opnemen wat hij heeft gedaan. Ook weet ik dat er nog enkele mensen meer in Nederland hiermee bezig zijn (geweest)

Wat betreft de spruitstukken denk ik dat het toch een custom spruitstuk moet worden want als ik zo hoor welke aanpassingen dat er al op je wagen zitten zal er niets zomaar bolt on zijn verwacht ik..
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: informatie twin turbo

Post by JurgenS »

Kijk even bij Nelson, komt misschien voordeliger uit en de setup is al bewezen. Ik heb geen idee wat ze kosten maar je moet niet te veel verkeerd doen om duurder uit te komen.


Edit:
Prijzen staan op de site in de PDF's heb ik net ontdekt. Net zoals vermogen en TQ. Cijfers om blij van te worden!
floffy
Posts: 439
Joined: Thu Apr 13, 2006 6:46 pm

Re: informatie twin turbo

Post by floffy »

Blok is gebouwd door pontiac dude ( https://sites.google.com/site/ksmsinc/) 600pk op de achterwielen met de optie om er turbo's op te zetten.
De flow en cam gegevens moet ik opzoeken maar als je weleens op performance years komt weet je dat hij een van de beste pontiac blokken bouwers van de US is.
Ik wil zonder injectie en voor de rest wil ik dus informatie hebben met wat de mogelijkheden zijn ( ik ben er verder dus niet mee bekent) dus wil nu eerst kijken wat het allemaal inhoud/oplevert en gaat kosten voordat ik uberhaupt ook maar iets beslis daarom was mijn vraagdus om informatie.

Het boek van Corcy bell is besteld dus daar zal ik iig een stuk wijzer van worden.

Wat betreft het topic hier op het forum, ik wil best wat lezen maar om nou 67 pagina's door te bladeren zie ik niet zitten vandaar de vraag.

Daan
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: informatie twin turbo

Post by Pavement Pounder »

geen injectie betekend dus een blowtrough carb, google daar eens op, want een gewone carb kan niet.
Met een geblazen motor is detonatie vijand #1
Omdat te voorkomen is druk, compressie, ijzer/alu koppen, temp., octaan, allemaal nodig om verder te gaan.
Om het makkelijker te maken kun je de turboś ook onder de auto hangen ipv de dempers dat heeft veel voordelen.
dan heb je niet de hitte in de motorruimte en kan je gewoon headers monteren
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: informatie twin turbo

Post by pvz »

Wat Pavement Pounder zegt :) Wat wel een nadeel kan zijn als de turbo's onder de wagen hangen is dat het ietwat langer duurt voor je turbo's druk opgebouwd hebben doordat het leidingsysteem wat langer is. Maar door de grotere inhoud van het systeem kan dit ook weer een voordeel zijn. :)

Als de motorenbouwer je motor voorbereid heeft voor turbo's kan hij waarschijnlijk ook wel zeggen welke turbo's bij jouw motor zullen gaan passen.

Ben je trouwens niet bang dat je veel vermogen laat liggen door zonder injectie systeem te gaan rijden? Ook bouw je door zo'n injectiesysteem met computer een veiligheid in want zodra er 1 metertje een verkeerde waarde meet pas je computer dat aan of hij zegt dat het niet mag :P (noodprogramma bijvoorbeeld) Dit kan je een motor schelen :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: informatie twin turbo

Post by Corp »

Pavement Pounder wrote:geen injectie betekend dus een blowtrough carb, google daar eens op, want een gewone carb kan niet.
Met een geblazen motor is detonatie vijand #1
Omdat te voorkomen is druk, compressie, ijzer/alu koppen, temp., octaan, allemaal nodig om verder te gaan.
Om het makkelijker te maken kun je de turboś ook onder de auto hangen ipv de dempers dat heeft veel voordelen.
dan heb je niet de hitte in de motorruimte en kan je gewoon headers monteren

en ook erg veel nadelen met name de efficientie gaat het raam uit. Een turbo werkt niet op uitlaatflow maar de warmte energie in de gassen, de flow is bijzaak. Als je de hele rimram achteraan plaatst dan zit er daar veel minder potentiele energie in de gassen dan vooraan. Je hebt dan een kleinere turbine nodig om geen enorm turbogat te krijgen. Tel daarbij een los smeersysteem op, en dan niet zo'n shur-flo bilgepump/waterpompje maar een echte pomp geschikt om betrouwbaar hete olie weg te pompen zodat de cardridge van de turbo niet volloopt en de olie de turbine en compressor vervuild. Je zit dan aan een duurdere el. pomp of een 1 stage dry sump sectie zoals wel vaker gebruikt wordt bij laag gemonteerde turbos. Heb je het nog niet eens over bodemspeling, water in de filters/turbo/inlaat/motor enz enz.

Als je het mij vraagt kleven er alleen nadelen aan die rear mount spullen.
Last edited by Corp on Tue Aug 23, 2011 4:25 pm, edited 1 time in total.
Post Reply