Achtervelgen en trommels muurvast.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Als je radiale speling op de as hebt (het geval bij C clip steek assen) dan kun je op de naaf zelf meppen met een redelijke vuist hamer met evt een stuk as als doorslag.
Na elke klap effe de as weer naar buiten trekken.
Als je geluk hebt, dan kruipt de velg langzaam naar buitn als gevolg van de massa traagheid dr van.
Waar diend die rubberen laag op de velg eigenlijk voor..?
Na elke klap effe de as weer naar buiten trekken.
Als je geluk hebt, dan kruipt de velg langzaam naar buitn als gevolg van de massa traagheid dr van.
Waar diend die rubberen laag op de velg eigenlijk voor..?
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
kunt in plaats van wd40 ook eens turtle wax proberen. mischien dat dat helpt.
andre
andre
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
2 wielmoeren paar slagen terugschroeven zodat als het wiel losschiet deze nergens tegen aan knalt.
Handrem erop en onder de auto met je hiel tegen wiel aanschoppen.
Handrem erop zodat er zo weinig mogelijk kracht verloren gaat in bewegende delen
Handrem erop en onder de auto met je hiel tegen wiel aanschoppen.
Handrem erop zodat er zo weinig mogelijk kracht verloren gaat in bewegende delen
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
grotere hamer
Groeten Lennard
Groeten Lennard
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Opleuken. Basis van de velg is natuurlijk staal. Maar de buitenkant, het deel waar je tegen aan kijkt, hebben ze met een soort rubber/schuim bekleed. Ik denk dat het op sommige plaatsen wel een cm of twee dik is. Vind het een beetje lastig uitleggen, maar in ieder geval kun je het indrukken en hebben ze het met zilvergrijze verf gepoogd een staal look te geven. Of het nu gewichtsbesparing is of gewoon goedkoop, weet ik niet.Detroitsteel wrote: Waar diend die rubberen laag op de velg eigenlijk voor..?
Mocht je een keer een Cougar uit 77-79 tegenkomen en de eigenaar kijkt even niet, moet je maar eens de vingerproef doen.
Overigens heb ik nog een troef bedacht. Banden zijn eigenlijk ook aan vervanging toe. Als ik nu gewoon naar de bandenboer ga en twee nieuwe bandjes laat opzetten is het niet meer mijn probleem . Die heeft die grotere hamer die Lennard noemt. Alleen daarna de trommels nog, maar dat moet dan wel lukken met warmstoken en bruut geweld. Krom zijn ze volgens mij toch al. Als ik in de ankers ga, schud de hele wagen door mekaar. Dit is ook de reden dat het er allemaal af moet.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
kun je inderdaad niet een krik oid tussen het chassis en de velg krijgen?Pavement Pounder wrote:overgens werkt een hydrolische uitdeukpers ook goed tussen chassis en velg.
-
- Posts: 524
- Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Hoeveel ruimte heb je nog gezien vanaf de binnenkant? Kan je daar nog iets langs de trommel steken in de vorm van een stang of balk(je) dan sla je van binnen naar buiten in ieder geval de goede kant op. Vergeet niet om een klosje te gebruiken bij de stang anders sla je de velg aan bonken
En anders ben ik ook voor de schrik methode, even met (liefs een grote houten hamer) de velg of band laten schrikken.
Ik denk dat de bandenboer zijn handen er vanaf trekt als je met zo'n probleem komt. Vaak hebben ze al een probleem als ze een velgenslot moeten verwijderen.
Mike
En anders ben ik ook voor de schrik methode, even met (liefs een grote houten hamer) de velg of band laten schrikken.
Ik denk dat de bandenboer zijn handen er vanaf trekt als je met zo'n probleem komt. Vaak hebben ze al een probleem als ze een velgenslot moeten verwijderen.
Mike
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Tot nu toe heb ik met een oude verroeste beitel en een vuistje op de velgrand staan slaan. Achterkant van de beitel weliswaar, dus slaan op de scherpe zijde, hij was al bot en nu is ie gewoon vierkant. Direct met een vuistje op de velgrand kan niet vanwege de band die uitsteekt. Ik moet altijd aan Tom&Jerry denken als ik bezig ben. Tegen de band slaan, terugkoppen, en dan met een pannenkop door het leven gaan.
Nadat door het vele slaan op de scherpe kant van de beitel zo bot was dat die een centimeter dik was, heb ik hem met de "scherpe" zijde tussen velg en trommel gestoken en daar tegen een rand van de velg staan slaan. Dus ja, daar is een beetje ruimte. Hiermee kon ik hem beter vasthouden en voorkwam ik telkens op mijn klauwen te slaan. Ik heb hier geen hout tussen gebruikt. Sla ik hiermee de velg krom of kan die wel wat hebben? Deuken maken me niet uit en die sla ik er ook niet in, merk ik.
Probleem met een grote hamer is dat ik dan meer ruimte onder de auto nodig heb en dat krijg je alleen maar met een brug. Die heb ik niet hier op dijk staan. Los van het feit dat ik geen grote hamer ben, maar dat is kwestie van wandelen naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt.
Moet eers nog wat in huis verbouwen, maar vanmiddag ga ik weer een poging doen, maar dan P. Pounderstyle. Toen ik zijn reactie las, bedacht ik me nog dat ik een domme krachtje heb liggen. Moet alleen een plek vinden om hem tussen velg en chassis te zetten en nog voldoende ruimte om te pompen, maar ik heb goede hoop. Mijn rug en hand zijn toch nog te beurs om te slaan.
Nadat door het vele slaan op de scherpe kant van de beitel zo bot was dat die een centimeter dik was, heb ik hem met de "scherpe" zijde tussen velg en trommel gestoken en daar tegen een rand van de velg staan slaan. Dus ja, daar is een beetje ruimte. Hiermee kon ik hem beter vasthouden en voorkwam ik telkens op mijn klauwen te slaan. Ik heb hier geen hout tussen gebruikt. Sla ik hiermee de velg krom of kan die wel wat hebben? Deuken maken me niet uit en die sla ik er ook niet in, merk ik.
Probleem met een grote hamer is dat ik dan meer ruimte onder de auto nodig heb en dat krijg je alleen maar met een brug. Die heb ik niet hier op dijk staan. Los van het feit dat ik geen grote hamer ben, maar dat is kwestie van wandelen naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt.
Moet eers nog wat in huis verbouwen, maar vanmiddag ga ik weer een poging doen, maar dan P. Pounderstyle. Toen ik zijn reactie las, bedacht ik me nog dat ik een domme krachtje heb liggen. Moet alleen een plek vinden om hem tussen velg en chassis te zetten en nog voldoende ruimte om te pompen, maar ik heb goede hoop. Mijn rug en hand zijn toch nog te beurs om te slaan.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Sla anders gewoon de wielstuds naar achteren met een hamer en een stuk hardhout of nylon ertussen.
-
- Posts: 535
- Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Voorhamer of desnoods de achterkant van een kloofbijl (evt met plankje ertussen). Beitel + vuist is niet zwaar genoeg, is net zoiets als met een klauwhamer proberen een paal in de grond te slaan.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Met de voorhamer tegen de wang van de band slaan naar binnen toe, geloof mij dat werkt, uiteraard veert de hamer terug.
Dus niet aan de binnen kant.
Dus niet aan de binnen kant.
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Het is voor mekaar.
Heb van alles geprobeerd. Eerst met dat domme krachtje, maar daar ging alles alleen maar krom van staan. Ook nog met de achterkant kloofbijl op de wangen staan slaan, zowel binnen en buitenzijde. Al durfde ik dat niet te hard te doen. Nog geprobeerd de naaf warm te stoken, maar dat schuimrubber begon gelijk vlam te vatten.
Uiteindelijk kwam de buurman langs die de hond aan het uitlaten was en die zag mij klooien. Raakte aan de babbel met het resultaat, hond naar huis en een trekker halen. Tool-o-toole apparaat, erg proffesioneel. Ging ook niet van harte, maar uiteindelijk hebben we daarmee beide velgen er wel afgekregen. Trommels vielen eigenlijk nog wel mee.
Ze kwamen met een goede knal eraf en zag toen ook dat niet alleen de naaf roestig was, maar dat ook de velg en trommel aan mekaar geroest zaten. Zat dus flink vast en zonder de buurman, we noemen hem Dirk, want zo heet ie ook, zat ik nog steeds te kloten.
A ye to, buurman 8)
En bedankt één ieder voor het meedenken.
Heb van alles geprobeerd. Eerst met dat domme krachtje, maar daar ging alles alleen maar krom van staan. Ook nog met de achterkant kloofbijl op de wangen staan slaan, zowel binnen en buitenzijde. Al durfde ik dat niet te hard te doen. Nog geprobeerd de naaf warm te stoken, maar dat schuimrubber begon gelijk vlam te vatten.
Uiteindelijk kwam de buurman langs die de hond aan het uitlaten was en die zag mij klooien. Raakte aan de babbel met het resultaat, hond naar huis en een trekker halen. Tool-o-toole apparaat, erg proffesioneel. Ging ook niet van harte, maar uiteindelijk hebben we daarmee beide velgen er wel afgekregen. Trommels vielen eigenlijk nog wel mee.
Ze kwamen met een goede knal eraf en zag toen ook dat niet alleen de naaf roestig was, maar dat ook de velg en trommel aan mekaar geroest zaten. Zat dus flink vast en zonder de buurman, we noemen hem Dirk, want zo heet ie ook, zat ik nog steeds te kloten.
A ye to, buurman 8)
En bedankt één ieder voor het meedenken.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Helemaal top!
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Goed gereedschap is 3kwart werk blijkt maar weer
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Achtervelgen en trommels muurvast.
Goed gereedschap van een ander kost geen geld.