Achtervelgen en trommels muurvast.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Detroitsteel »

Als je radiale speling op de as hebt (het geval bij C clip steek assen) dan kun je op de naaf zelf meppen met een redelijke vuist hamer met evt een stuk as als doorslag.
Na elke klap effe de as weer naar buiten trekken.
Als je geluk hebt, dan kruipt de velg langzaam naar buitn als gevolg van de massa traagheid dr van.

Waar diend die rubberen laag op de velg eigenlijk voor..?
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by alie-r »

kunt in plaats van wd40 ook eens turtle wax proberen. mischien dat dat helpt.


andre
chiel
Posts: 1365
Joined: Tue Jun 22, 2004 10:24 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by chiel »

2 wielmoeren paar slagen terugschroeven zodat als het wiel losschiet deze nergens tegen aan knalt.

Handrem erop en onder de auto met je hiel tegen wiel aanschoppen.
Handrem erop zodat er zo weinig mogelijk kracht verloren gaat in bewegende delen :!:
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Lennard »

grotere hamer :D

Groeten Lennard
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Detroitsteel wrote: Waar diend die rubberen laag op de velg eigenlijk voor..?
Opleuken. Basis van de velg is natuurlijk staal. Maar de buitenkant, het deel waar je tegen aan kijkt, hebben ze met een soort rubber/schuim bekleed. Ik denk dat het op sommige plaatsen wel een cm of twee dik is. Vind het een beetje lastig uitleggen, maar in ieder geval kun je het indrukken en hebben ze het met zilvergrijze verf gepoogd een staal look te geven. Of het nu gewichtsbesparing is of gewoon goedkoop, weet ik niet.
Mocht je een keer een Cougar uit 77-79 tegenkomen en de eigenaar kijkt even niet, moet je maar eens de vingerproef doen.

Overigens heb ik nog een troef bedacht. Banden zijn eigenlijk ook aan vervanging toe. Als ik nu gewoon naar de bandenboer ga en twee nieuwe bandjes laat opzetten is het niet meer mijn probleem :D . Die heeft die grotere hamer die Lennard noemt. Alleen daarna de trommels nog, maar dat moet dan wel lukken met warmstoken en bruut geweld. Krom zijn ze volgens mij toch al. Als ik in de ankers ga, schud de hele wagen door mekaar. Dit is ook de reden dat het er allemaal af moet.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Supervaags »

Pavement Pounder wrote:overgens werkt een hydrolische uitdeukpers ook goed tussen chassis en velg.
kun je inderdaad niet een krik oid tussen het chassis en de velg krijgen?
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by bluesfreak1975 »

Hoeveel ruimte heb je nog gezien vanaf de binnenkant? Kan je daar nog iets langs de trommel steken in de vorm van een stang of balk(je) dan sla je van binnen naar buiten in ieder geval de goede kant op. Vergeet niet om een klosje te gebruiken bij de stang anders sla je de velg aan bonken :)
En anders ben ik ook voor de schrik methode, even met (liefs een grote houten hamer) de velg of band laten schrikken.

Ik denk dat de bandenboer zijn handen er vanaf trekt als je met zo'n probleem komt. Vaak hebben ze al een probleem als ze een velgenslot moeten verwijderen.

Mike
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Tot nu toe heb ik met een oude verroeste beitel en een vuistje op de velgrand staan slaan. Achterkant van de beitel weliswaar, dus slaan op de scherpe zijde, hij was al bot en nu is ie gewoon vierkant. Direct met een vuistje op de velgrand kan niet vanwege de band die uitsteekt. Ik moet altijd aan Tom&Jerry denken als ik bezig ben. Tegen de band slaan, terugkoppen, en dan met een pannenkop door het leven gaan.
Nadat door het vele slaan op de scherpe kant van de beitel zo bot was dat die een centimeter dik was, heb ik hem met de "scherpe" zijde tussen velg en trommel gestoken en daar tegen een rand van de velg staan slaan. Dus ja, daar is een beetje ruimte. Hiermee kon ik hem beter vasthouden en voorkwam ik telkens op mijn klauwen te slaan. Ik heb hier geen hout tussen gebruikt. Sla ik hiermee de velg krom of kan die wel wat hebben? Deuken maken me niet uit en die sla ik er ook niet in, merk ik.
Probleem met een grote hamer is dat ik dan meer ruimte onder de auto nodig heb en dat krijg je alleen maar met een brug. Die heb ik niet hier op dijk staan. Los van het feit dat ik geen grote hamer ben, maar dat is kwestie van wandelen naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt.

Moet eers nog wat in huis verbouwen, maar vanmiddag ga ik weer een poging doen, maar dan P. Pounderstyle. Toen ik zijn reactie las, bedacht ik me nog dat ik een domme krachtje heb liggen. Moet alleen een plek vinden om hem tussen velg en chassis te zetten en nog voldoende ruimte om te pompen, maar ik heb goede hoop. Mijn rug en hand zijn toch nog te beurs om te slaan.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by BigBlockMopar »

Sla anders gewoon de wielstuds naar achteren met een hamer en een stuk hardhout of nylon ertussen.
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by capricelimburg »

Voorhamer of desnoods de achterkant van een kloofbijl (evt met plankje ertussen). Beitel + vuist is niet zwaar genoeg, is net zoiets als met een klauwhamer proberen een paal in de grond te slaan.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Pavement Pounder »

Met de voorhamer tegen de wang van de band slaan naar binnen toe, geloof mij dat werkt, uiteraard veert de hamer terug.
Dus niet aan de binnen kant.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Het is voor mekaar.
Heb van alles geprobeerd. Eerst met dat domme krachtje, maar daar ging alles alleen maar krom van staan. Ook nog met de achterkant kloofbijl op de wangen staan slaan, zowel binnen en buitenzijde. Al durfde ik dat niet te hard te doen. Nog geprobeerd de naaf warm te stoken, maar dat schuimrubber begon gelijk vlam te vatten.
Uiteindelijk kwam de buurman langs die de hond aan het uitlaten was en die zag mij klooien. Raakte aan de babbel met het resultaat, hond naar huis en een trekker halen. Tool-o-toole apparaat, erg proffesioneel. Ging ook niet van harte, maar uiteindelijk hebben we daarmee beide velgen er wel afgekregen. Trommels vielen eigenlijk nog wel mee.
Ze kwamen met een goede knal eraf en zag toen ook dat niet alleen de naaf roestig was, maar dat ook de velg en trommel aan mekaar geroest zaten. Zat dus flink vast en zonder de buurman, we noemen hem Dirk, want zo heet ie ook, zat ik nog steeds te kloten.

A ye to, buurman 8)

En bedankt één ieder voor het meedenken.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Detroitsteel »

Helemaal top! :)
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Shev Ed »

Goed gereedschap is 3kwart werk blijkt maar weer :D
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by BigBlockMopar »

Goed gereedschap van een ander kost geen geld.

:D
Post Reply