effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by johnny »

el eric wrote:ik vermoed ook je benzinetank ontluchting. Simpel te checken door een goedkope tankdop uit het tankstation te kopen en hier een gaatje in boren. Die erop zetten en eens een dag of wat zo rondrijden...

niks kopen ( ben een zeeuw ) .....zodra die z'n kuren begint te krijgen effe aan de kant en de benzinedop erafdraaien, komt-ie wat moeilijk los en begint-ie dan direct een zuigend geluid te maken heb je de oorzaak gevonden.....( en ja....een slechte bobine kan ook gaan klieren als-ie warm word, terwijl je geen centje pijn hebt als-ie nog koud is...)
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by johnny »

Pavement Pounder wrote: Je zegt een 350 met carb een ontsteking met puntjes
denk dat Topicstarter in z'n eerste post met puntjes de nokjes in z'n verdelerkap bedoelde....er is nog geen bouwjaar vernoemd maar als het een contactpuntontsteking naar HEI ontsteking Conversie is geweest moet-ie wel 12 Volt hierop hebben i.p.v. 9 Volt op de Contactpuntenontsteking....als de auto van na '74 is heeft ie HEI ontsteking origineel erop zitten.....
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Ben ik weer .............

Even voor de duidelijkheid : 71'er camaro 350 cui , 4 versnellingen manueel ( hurst) , Q-jet 4 barrel ( wel eentje van een paar jaar later, '75 ofzo , dacht ik )
Dus gewoon point onsteking , zo heet dat toch ?
Het rotortje raakt om beurt 8 puntjes in de delco-kap ......... die had ik dus proper geschuurd ( groene koperaanslag verwijderd )

Ik dacht er idd ook aan om gewoon als het probleem erg is , effe de dop eraf halen en kijken of ie "zuigt".
Ik kan ook idd gewoon in het tankstation een goedkope dop kopen en een gaatje in maken >>>> heb immers al meer dan 10 j een leuk tankstation mét goedkope tankdoppen in mijn shop . 8) 8)

Morgenmiddag begin ik weer met een sessie trouble-shooting.
Ik hou jullie zeker op de hoogte ........... anderen zijn met topic straks misschien idd ook geholpen , zeker als er een positief einde dit topic afsluit.

Tot morgenavond!
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by el eric »

niks kopen ( ben een zeeuw ) .....zodra die z'n kuren begint te krijgen effe aan de kant en de benzinedop erafdraaien, komt-ie wat moeilijk los en begint-ie dan direct een zuigend geluid te maken heb je de oorzaak gevonden.....( en ja....een slechte bobine kan ook gaan klieren als-ie warm word, terwijl je geen centje pijn hebt als-ie nog koud is...)[/quote]

Heb ik ook eens gehad bij mijn ford ranchwagon van 1966.
die heb ik ook vervangen + bougiekabels en het probleem was opgelost...
Kan dus vanalles zijn....
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by johnny »

americanhorsepower73 wrote: gewoon point onsteking , zo heet dat toch ?

jawel, in '71 bestond er nog geen HEI, kan echter zijn dat een vorige eigenaar die puntontsteking eruit heeft geknikkerd en er een HEI voor in de plaats heeft gezet ( voordeel hiervan is o.a. dat je een module hebt die geen onderhoud vraagt i.p.v. contactpuntjes die na verloop van tijd inbranden ), een HEI kun je herkennen aan de bobine die bovenop de verdelerkap zit, als je zo'n ontsteking hebt moet-ie een 12 Volt voeding hebben i.p.v. de originele voeding van 9Volt voor de contactpunten ( die behoren maar 9 Volt te krijgen i.v.m. het snel inbranden )
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Pavement Pounder »

Als het een puntjes onsteking is en je ook nog eens de contacten in de verdeelkap hebt opgeschuurd dan zal je nooit een knappe vonk hebben.
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Maar als er iets met de onsteking(puntjes ,... ) niet goed is .......zou ik dan niet vanaf ik start ,de eerste kilometers, ook het probleem moeten hebben ?

Nu , jammergenoeg kon uiteindelijk mijn mekanieker vandaag niet komen...........
Jammer , nu schuift alles 2 weken op .

Echter , ik heb net ( nadat ie een nacht en dag heeft stil gestaan ) een testrit gedaan.
En weer ....... de eerste 10 km ofzo ging het van een leien dakje ......... dan weer wat "dodderen" en een paar kilometer verder weer niet goed, tot slecht optrekken.

Plots komt er een "dodderend" ondergeluid opzetten en gedaan met de pret.
Dus ik effe omgedraaid en aan de kant , vol hoop de benzinedop eraf ( zat mooi los en zoog zeker niet , jammergenoeg) en rijden weer ........
Damn ,geen beterschap , ook niet na een paar kilometer.
Uiteindelijk weer vrij moeizaam om vanuitstilstand te vertrekken.

Eens thuis ( na 10 km ) nog effe goed terug vol gegooid met 98 , maar toen ik starte hoorde ik nog steeds het vervelend "gedodder" en heb de camaro dan ook maar weer binnengezet in afwachting van reacties op deze wetenschap.

Dus , mensen die nog ideeen hebben ...........

Iets wat me ook opviel : de C.E.C valve adjustment ( zo heet het denk ik .........zit rechts aan de zijkant als je in de wagen zit ..... lijkt ook weer op een membraampompje met een slangetje aan )
Wel , het metalen teutje is in zijn bocht wel erg geknikt ( is al wel zo van in het begin ......ook toen ie nog goed reed) ............... kan dit er iets mee te maken hebben?

De eerste maanden heb ik soms meer dan 100 km ineens gereden zonder problemen ..... daar kan ik niet omheen.

Net ook even op de rode draad van de bobijn gemeten bij warme draaiende motor : 12 v exact ( was dit dan goed of niet ? )
Bij motor uit , contact aan meet ik daar 7.1V .......raar of correct?

In verband met dat klepje in de uitlaat , ook hier weer , als dat het probleem is ........ moet dat dan niet van in het begin probs geven ?

Kunnen we al uitsluiten dat het de tankontluchting is .......... of moest ik dan nog meer kilometers rijden voor ie de draad weer oppakt , nee toch he ?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Ranch73 »

Puntenonsteking houdt niet van 12 volt,branden ze lekker van in, 7 volt met contact is laag,is het originele bedrading/weerstandblok of heeft er een guan penis aan gekloot?
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

bedrading is nog orgineel , heb hem van de eerste eigenaar ............heeft hem onderhouden zoals het hoort ( heb er zo een 100 blz onderhoudsgeschiedenis etc. bij .... van 71 tot nu )
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by johnny »

ik zou er gewoon een nieuwe bobine insteken, helpt dat niet, nou ja...dan heb je i.i.g. een bobine extra op reserve om bij je te hebben in de kofferbak, zo duur zijn die dingen nu ook weer niet, vergeet niet, als alles nog origineel is kan dat ding best wel eens 40 jaar oud zijn en ze hebben echt niet het eeuwige leven.....
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by impala62 »

In verband met dat klepje in de uitlaat , ook hier weer , als dat het probleem is ........ moet dat dan niet van in het begin probs geven ?
nee de eerste kilometers worden dan gebruikt om het inlaatspruitstuk en carburateur op te warmen.
Als het niet (goed) werkt of dicht blijft hangen wordt het inlaatspruitstuk en carburateur te warm.
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Bobine is onderweg ............... dat van die uitlaat ga ik samen doen met iemand met meer kennis van zaken ..........kwestie dat ik het zeker niet erger maak dan het nu is :-)
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....GEVONDEN !!!

Post by americanhorsepower73 »

Het probleem was een onderdeel in de carburator dat stilaan meer en meer zijn werk niet meer deed.
Ondertussen had de camaro het "niet goed reageren, op het pedaal indrukken " permanent .

Mijn technieker kon eindelijk even tijd vrijmaken ............ luisterde hoe hij draaide en zei : " benzineprobleem" .....

Luchtfilter eraf ........... pompje manueel indrukken >>>> weinig of geen benzine uit de sproeier , dan weer wel een beetje , dan weer niets , dan weer veel ...............

Het membraam bestaat eigenlijk uit een kunststof stiftje met haakjes en een rubberen " hoedje" ( membraam) dat normaal achter de haakjes blijft hangen.
Nu hing het membraampje halverwege de veer en deed niets anders dan zichzelf verplaatsen in het cilindertje ipv benzine te verplaatsen.

Bij wijze van test effe met secondelijm het rubbertje wasgemaakt op het stiftje >>>>>> YES !!! het beest is herboren !!!

Dus nu effe wat onderdelen bestellen en we kunnen weer aan de slag ( ook de waterpomp moest best vervangen worden , alsook de platines , bougies , delcokap , rotor, worden nieuw .)

Nog één vraagje : de technieker vroeg zich af hoe hij het stationair draaien ( toerental ) kon bijregelen ?
Hij vind dat ie statinair iets te veel toeren maakt .

Als iemand bij wijze van een tekening of foto dit zou kunnen duidelijk maken zou ik dit erg waarderen ( en misschien ook nog vele anderen die dit in de toekomst lezen )

Hartelijk dank aan iedereen voor het meedenken , de doorn is eidelijk uit het oog ( gelukkig ben ik deze keer rustig gebleven en heb ik geen overhaaste kosten/aanpassingen/herstellingen/afstellingen gedaan.)
Wel weer heel wat bijgeleerd tijdens het over de schouder meekijken.

Eén klein onderdeel vervangen en de rest blijft voorlopig zoals het was >>>>> goed !
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....GEVONDEN !!!

Post by johnny »

acceleratiepomp geloof ik dat het heet, schijnt wel vaker voor te komen dat die kaduuk gaan, klein goedkoop onderdeeltje wat eenvoudig te vervangen is schijnt het, zelf nog nooit aan de hand gehad, mooi dat het is opgelost....stationair toerental kun je verstellen met een stelschroefje vlakbij de gasbediening ( dus de kabel die in verbinding staat met het gaspedaal )

by the way.....wat zijn platines ???? contactpuntjes zeker ??? m'n vlaams/frans word steeds beter ( neem tenminste aan dat het een woord is wat uit het frans komt )
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....GEVONDEN !!!

Post by americanhorsepower73 »

int frans is het "vise platinés" , geloof ik ................. dus int Vlaams "platinnekes"

Bedankt voor de tip ivm toerental regelen !

Jammer genoeg ben ik niet zo thuis in die engelse technische termen ( leer wel elke dag bij ) ..........
Zo wil ik dus die "contactpuntjes" meebestellen alsook de " sproeikopjes " van de inspuiting van de carburator.
Maar mijn huisleverancier heeft ze niet in het gamma ( camarocentral.com )

Iemand een suggestie ( link ?)
Bij quadrajetparts.com zie ik ze ook niet direct bijstaan.
Post Reply