Chevy 3100 bj 1950.

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Renev »

Lekker bezig 👍🏻
Maar doe jezelf alsjeblieft één plezier en kies voor een A-merk band en geen goedkope vullis banden als Goodride, Linglong, Nankang en wat al niet meer voor merken er allemaal zijn.
Straks ben je klaar en heb je een vermogen uitgegeven en bespaar je €500,- op een set banden en krul je jezelf om de eerste de beste boom ofzo.
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Renev wrote: Sat Dec 09, 2023 10:23 pm Lekker bezig 👍🏻
Maar doe jezelf alsjeblieft één plezier en kies voor een A-merk band en geen goedkope vullis banden als Goodride, Linglong, Nankang en wat al niet meer voor merken er allemaal zijn.
Straks ben je klaar en heb je een vermogen uitgegeven en bespaar je €500,- op een set banden en krul je jezelf om de eerste de beste boom ofzo.
Thnx voor je bezorgdheid te delen. Ik zal naar je luisteren en er goede bande onder zetten
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

Ziet er perfect uit :thumbs: , man wat een gepuzzel :oops:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal en weer welkom terug op mijn blog,
Afgelopen week weer druk aan het sleutelen geweest. Namelijk het nieuwe voorste gedeelte van het chassis leeg halen. De fusee stukken er af

Image

De draagarmen er af.

Image

Image

Luchtbalgen er af

Image

En de sensoren met kabels, en de luchtslangen van de airride. Zo houden we een mooi kaal chassis over.

Image

Image

Nu kan ik ook mooi even driehoekjes onder de schokbrekersteun maken om een stevig geheel te krijgen

Image

Met een magneet kan ik hem mooi klaarleggen voor Raymond die het aan elkaar moet lassen.
Ook kan Raymond de steun op het chassis definitief aflassen omdat allse mooi weg is. Ondertussen kan ik mooi de vrijgekomen losse onderdelen, zo veel als mogelijk en nodig is, schoonmaken van roest.

Image

Nu de onderdelen ophangen en behandelen met epoxy. Dit om het metaal te beschermen tegen roest.

Image

Image

Image

Hier moeten er 2 lagen van op met een tussentijd van 6 tot 12 uur. Dit voor een goede hechting van de K2 chassis lak. Nu even wachten op Raymond dat hij de boel gelast heeft. Dinsdag weer verder,

Tot de volgende en laterrrrrrrrrrr
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom terug op mijn blog. Sinds de laatste is er een hoop gebeurt. De losse onderdelen van het chassis in de epoxy gezet en daarna afgewerkt met K2 chassis lak.

Image

Image

Image

Maar toen…..we have a problem. Ik zie lichte schaafplekjes op de luchtbalgen. Wat blijkt, de gaten voor de veerpoten, waar de luchtbalgen invallen, zijn dus net te krap. Mmmm uitdaging. Ik heb een foto gezien waar ze dus de boel aangepast hebben voor de luchtbalgen.

Image

Dus ja nu de boel toch leeg is gelijk maar aanpakken. Begon met iets aftekenen

Image

Raymond kwam met een ander en beter idee.dus toen maar begonnen met slijpen en schrik niet !

Image

Image

We gaan er een mooie ronde koker inlassen met een diameter van 20 cm. Om dit al iets voor te bereiden en te passen gebruiken we een pvc buis. Deze is makkelijker te bewerken.

Image

Image

Kijk zo hebben we voldoende ruimte.

Image

We hebben 2x een koker laten walsen van 3mm dik staal. Ook een plaat laten snijden van 30x30 cm met een gat er in van 20 cm
Kosten van dit …een kratje heineken. Bedankt André Rodijk luchtkanalen in Vaassen

Image

Uit de plaat kunnen we passtukken maken die onder in het chassis zitten, wat te ruim is, op te vullen. We maken eerst de passtukken uit karton.

Image

Image

En dan definitief uit plaatstaal van 3mm dik.

Image

Image

Image

Image

En zo maken we het weer netjes en degelijk dicht. Dan maken we de stalen koker op maat. Nu de puzzelstukken weer klaar zijn kan de boel in elkaar gelast worden met dit als resultaat.

Image

Dan de boel nog even gladjes afwerken met een schuurschijf

Image

Deze actie hebben we aan beide zijden gedaan. Ook hebben we nog een stuk chassis geboxt. Ook hier eerst een malletje van gemaakt uit karton. Toen uit een C-profiel geslepen. Hier en daar oest er nog wat bij gebogen worden. Met dit als resultaat.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Gelukkig dacht Raymond nog een beetje mee. Er zaten gaten in het chassis waar die nog geboxt werd. Raymond zei “ boor die gaten even door in de C-profielen. Dan lassen we er aan de binnenkant een moer achter zodat we deze gaten eventueel nog kunnen gebruiken.” Zo gezegd zo gedaan. Gaten geboord . Met een bout de moer op zijn plek vast gemaakt zodat Raymond dit weer kan lassen.

Image

Image

Image

Dan konden de C-profielen defenitief gelast worden.

Image

Alles glad afgewerkt. En toen alles in de epoxy gezet. Dit heb ik twee keer gedaan. Wat ziet dit er al anders uit. Als of het nooit anders is geweest.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Volgende week weer verder. Dan het chassis in de chassis lak zetten. En dan … hou ik jullie weer van op de hoogte.

Tot de volgende en ….

Laterrrrrrrrrr
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Zozo dat was een mooi stukje leesvoer/plaatjes kijken.
Weer een hoop custom werk zo.
Ben nu al benieuwd naar de volgende aflevering 🤣
Last edited by jelmoer on Sun Feb 11, 2024 4:20 pm, edited 1 time in total.
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

:thumbs:
jelmoer wrote: Sun Feb 11, 2024 2:55 am Zozo dat was een mooi stukje leesboer/plaatjes kijken.
Weer een hoop custom werk zo.
Ben nu al benieuwd naar de volgende aflevering 🤣
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

jelmoer wrote: Sun Feb 11, 2024 2:55 am Zozo dat was een mooi stukje leesboer/plaatjes kijken.
Weer een hoop custom werk zo.
Ben nu al benieuwd naar de volgende aflevering 🤣
Geweldig werk man...... :thumbs:
En waar zou je zijn zonder Raymond, klasse zo'n meedenker. :cool:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Indianjohn wrote: Sun Feb 11, 2024 12:37 pm Geweldig werk man...... :thumbs:
En waar zou je zijn zonder Raymond, klasse zo'n meedenker. :cool:
Thanks Indianjohn. Maar idd wel fijn zo’n meedenker als Raymond. Raymond heeft veel technisch inzicht. Hij kan ook veel zelf maken, versnellingsbakken en motoren reviseren enz. Een en al lof dus
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom terug op mijn blog. Afgelopen week weer veel zichtwerk gedaan. Dinsdag het chassis gedeelte in de chassis lak gezet. Daar word het echt mooi van.

Image

Image

Image

Daarna weer het kale chassis opbouwen. Eerst bij de onderste draagarmen de oude bussen en rubbers er uit persen.

Image

Image

Image

Image

En uiteraard er weer nieuwe bussen en rubbers er in. Ik had iets meer foto’s willen maken. Maar bedacht dat pas toen de draagarmen er al in zaten 😅😅. Maar heb deze nog gemaakt

Image

Image

Maar bij het rechter onderste draagarm liepen we tegen een probleempje aan. De nieuwe bus met rubber paste niet in het chassis. Dus het chassis moest iets opgerekt worden. Raymond gauw even een tooltje gefixt waarmee we het chassis perfect op konden rekken.

Image

Een verbindingsmoer met een bout er in. De kop van de bout iets bewerkt met de draaibank, zodat hij in het gat van de bout in het chassis past.

Image

Dan is het een kwestie met twee steeksleutels de bout uit de verbindingsmoer draaien en de boel maar lekker iets oprekken💪🏻👍🏻. En het is gelukt. De draagarm past er in. Luchtbalgen, bovenste draagarm, schokbreker en rijhoogtesensoren monteren.

Image

Image

Daarna de fuseestukken en remschijven monteren. Begint weer op een volwaardig chassis te lijken.

Image

Image

Image

En zo zijn jullie weer bij. Tot de volgende ontwikkelingen.

Tot de volgende en laterrrrrrrrrrrrr
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by rene74monte »

ziet er mooi strak uit allemaal
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Alweer grote stappen.
Voordat je het weet moet je op zoek naar een nieuw project.
🤣
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

:) ;) :lol: :thumbs: :cool:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom terug op mijn blog. @Jelmoer zei het al in zijn reactie… grote stappen. Dat hebben we afgelopen week vervolgd. We hebben de motorsteunen gemonteerd. Hierbij liep ik even tegen een probleempje aan. De onderste draagarmen zaten in gaten waar ik met mn hand doorheen moest om moeren aan de bouten te monteren. Dus operatie draagarm loshalen maar opstarten.

Image

Kon ik toch nog even een fotootje maken van de nieuwe bussen en rubbers ;)

Na dat de draagarmen er uit waren kon ik nog best lastig bij de bouten komen maar het is gelukt. De motorsteunen zitten op hun plek en muur vast. Lang leve de locktite.

Image

Toen maar even de airride testen met de nieuwe situatie van het chassis. Maar toen we omhoog gingen liep de luchtbalg toch nog tegen de ingelaste cilinder aan. Gelukkig had ik nog ruimte bij de onderste draagarm om de luchtbalg wat naar binnen te monteren. Weer testen en dit verliep zoals het hoore. Mooi vrije ruimte rondom de luchtbalgen. En door !

Een oud, maar juist, stuurhuis hebben we gemonteerd om te passen. Als deze past dan bestellen we een gereviseerde bij Rockauto.

Image

Ook gaan we dan letten op de verhouding in het stuurhuis. Dit omdat ik het originele (nieuw) grote stuur wil behouden. Dan gaan we kijken dat we met minder aan het stuur te hoeven draaien het zelfde doel bereiken als met een klein stuur. Met een groot stuur moet je vaker draaien dan een klein stuur en hopen dit dus met het juiste stuurhuis op te lossen.

Ook hebben we de stuurstangen tussen de fuseestukken gemonteerd. Ook dit om eerst te passen en uit te meten. Kijken of we de wielen een beetje globaal uit kunnen lijnen.

Image

Image

We waren close maar niet close genoeg. De tie rods waren iets te lang. Maar er zat genoeg draadeinde op om ze wat in te korten, zodat we wel in de buurt kwamen en wat stelruimte over hebben.

Ook een swaybar gemonteerd. Een sway bar heeft effect op de wegligging van de auto en op het over- en onderstuur. De sway bar verbindt de onderste ophangingsstangen over de voor- en achterzijde. De sway bar zorgt er voor dat de auto recht blijft in bochten in plaats van over te gaan hellen. Uiteraard ook weer met nieuwe rubbers en stangen.

Image

Image

Image

En het geluk is ook een beetje aan onze zijde. De swaybar past keurig onder de steun van de radiateur door.

De volgende stap is een stuurstang maken tussen het stuurkolom en stuurhuis. We gaan er van uit dat het gewoon een rechte kan worden. Dit ivm ruimte van de motor. We hebben nog twee kruis stukken met een stukje as er aan. En jullie kennen Raymond ondertussen aardig, dan voelen jullie hem waarschijnlijk al aankomen. Het word een custom gemaakte stuurstang. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: mooi stukje stevige buis lasen aan de assen van de kruiskoppeling en klaar dachten we. Maar we konden de buis net niet lekker centreren. Dus maar even een hulpstukje draaien en frezen.

Image

Image

Image

Image

Even een dubbel D malletje maken zodat die in een asje past en aan de andere kant de juiste diameter voor de buis draaien met dit als resultaat

Image

Zo past die in deze koppeling

Image

Image

Nu moet de buis nog op maat gemaakt worden.

Image

Image

Meten, afslijpen, en lassen. Er zit een schuifgedeelte in zodat we hem bij de stuurkolom er op kunnen schuiven

Image

Image

Image

Image

Image

Mooi passend zo, nu in de epoxie en zwart spuiten

Image

Image

Ja wat zal er in die doos zitten

Image

Gas geven is leuk maar remmen hoort er ook bij. Dus maar een rembekrachtiger monteren

Image

Meestal zie je deze op het schutbord zitten. Deze is voor onder de cabine. Zo is die mooi uit het zicht. Het mooie is ook dat deze past op de originele plek van de oude remcilinder. (Wel speciaal voor de 3100) Door de juiste steun die meegeleverd word.

Image

Image

Na de steun gemonteerd te hebben kon de rembekrachtiger gemonteerd worden,

Image

Image

Dan nog de remcilinder monteren.

Image


Het pedaal wat er bij zit is alleen een nadeel. Het is één geheel. Even worstelen om hem in de cabine te krijgen. Dit gaan we anders doen. We slijpen het pedaal door.

Image

Image

De ronde opschroefbare pad op het pedaal is ook niet mijn smaak. Ik heb een mooie brede pad voor op het oude pedaal. Dus die gaan we gebruiken. We maken het oude pedaal op lengte.

Image

Het mooie is ook dat we het oude pedaal kunnen vast bouten aan het nieuwe stuk. Dit is weer handig bij monteren en demonteren. Maar om verdraaien te voorkomen lassen we een nokje op het nieuwe gedeelte strak onder het oude pedaal.

Image

Image

Het voetpedaaltje er weer op lassen. Maar we doen hem iets meer naar links uit het midden.

Image

Brede pad op het pedaal maken. Met dit als resultaat

Image

Nu we alles zover klaar hebben de dummy motor er maar weer eens in hangen om te kijken of we ruimte genoeg hebben.

Image

Image

Image

De motor glijd er soepel in en past keurig op de motorsteunen. Ook hebben we tot nu toe overal voldoende ruimte.

Image

Image

We kunnen het ook even niet laten om de headers, carburateur, kleppendeksel en luchtfilter op de dummy motor te plaatsen om te kijken hoe dit staat en of we daar. Niet tegen een probleem aan lopen. Yes alles past er op.zo ziet dat er uit.

Image

Image

Is dit een veel belovende foto ??

Image

Assteunen onder de achterkant …. Word weer vervolgd.

Tot de volgende en laterrrrrrrrr!
grandmaster n
Posts: 394
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by grandmaster n »

Hij gaat lekker !

gr
Post Reply