Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Haha, wat een grap, ik was me al een tijd aan het voorbereiden om de achterwiellagers te vervangen en de keeringen en nog wat remmelarij. Goed ingelezen, filmpjes bekeken, kon niet fout gaan.
Diffentieelkap eraf, assen eruit, alles volgens het boekje, alleen nu zie ik lagers die zeker niet overeenkomen met wat ik heb gekocht, sterker nog, geen idee of dit onderdeel er uberhaupt af kan of niet, zitten wel 2 borgringen in, zijn meer zuigerveren eigenlijk maar het lijkt wel of het hele stuk keerring en lager uit 1 gedeelte bestaat.
Wie weet hoe dit los moet, en wat er in moet want zo kunnen de gekochte onderdelen weer op de hoop kansloos bestelde onderdelen. Plus dat ik dan werkelijk waar niet meer weet wat ik wel moet bestellen.
Overzicht
Voor het slopen (demonteren)
Dat nokje in die "zuigerveren"
En dan zit er nog een keerring achter.
Oh ja, die 2 assen zijn ook niet helemaal hetzelfde, de ene is kleine cm langer en het gladde gedeelte wat in het lager draait ook een halve cm.
Zou dat een probleem kunnen zijn/worden ?
Diffentieelkap eraf, assen eruit, alles volgens het boekje, alleen nu zie ik lagers die zeker niet overeenkomen met wat ik heb gekocht, sterker nog, geen idee of dit onderdeel er uberhaupt af kan of niet, zitten wel 2 borgringen in, zijn meer zuigerveren eigenlijk maar het lijkt wel of het hele stuk keerring en lager uit 1 gedeelte bestaat.
Wie weet hoe dit los moet, en wat er in moet want zo kunnen de gekochte onderdelen weer op de hoop kansloos bestelde onderdelen. Plus dat ik dan werkelijk waar niet meer weet wat ik wel moet bestellen.
Overzicht
Voor het slopen (demonteren)
Dat nokje in die "zuigerveren"
En dan zit er nog een keerring achter.
Oh ja, die 2 assen zijn ook niet helemaal hetzelfde, de ene is kleine cm langer en het gladde gedeelte wat in het lager draait ook een halve cm.
Zou dat een probleem kunnen zijn/worden ?
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
die "zuigerveer"zal wel een afdichtring zijn.
de rollen lopen gewoon opo de steekas, typisch GM lichte asjes.
meet eerst maar es of die steekassen niet zijn ingelopen anders hou je speling.
de rollen lopen gewoon opo de steekas, typisch GM lichte asjes.
meet eerst maar es of die steekassen niet zijn ingelopen anders hou je speling.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Verplaats de locatie waar de steekaslager op de as loopt bij een ingevreten loopvlak. Moet zeggen dat op de foto beide assen vrij ok eruit zien, maar dat kan natuurlijk ook bedrog zijn...
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Om eerlijk te zijn was er geen speling, alleen het vreemde geluid bij linkerbochten ging maar niet weg dus dacht ik dat het wiellager de laatste mogelijkheid zou zijn. Plus dat de keerring lekte want er hingen altijd druppels differentieel olie aan de as.
Maar ik vraag me af waarom zitten er aan beide kanten van die repareer lagers, is dat de laatste stuiptrekking van een as voordat die definitief in elkaar loopt?
Maar ik vraag me af waarom zitten er aan beide kanten van die repareer lagers, is dat de laatste stuiptrekking van een as voordat die definitief in elkaar loopt?
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
druppels olie aan de as komt uit het diff, niet uit de as, anders zat je remmateriaal onder de olie.
die lagers zijn gebruikt om de bestaande speling op te heffen door gebruik te maken van sleeves, dunne stalen bussen waar de rollen op lopen.
ik denk dat jouw geluid ergens anders vandaan komt.
die lagers zijn gebruikt om de bestaande speling op te heffen door gebruik te maken van sleeves, dunne stalen bussen waar de rollen op lopen.
ik denk dat jouw geluid ergens anders vandaan komt.
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Klopt, olie komt inderdaad uit differentieel, dat was ook een reden om de boel open te maken om nieuwe keerringen in te zetten.gert wrote: ↑Sat Oct 15, 2022 6:19 pm druppels olie aan de as komt uit het diff, niet uit de as, anders zat je remmateriaal onder de olie.
die lagers zijn gebruikt om de bestaande speling op te heffen door gebruik te maken van sleeves, dunne stalen bussen waar de rollen op lopen.
ik denk dat jouw geluid ergens anders vandaan komt.
Dus die sleeves worden vaak geplaatst bij veel speling dus/of heel veel kilometers?
Maar goed, ze zijn erin gekomen, ze kunnen er dus ook uit. Dan weet ik wat ik moet bestellen, sleeves dus. As beetje warm maken en met een goede binnenlagertrekker moet dit lukken toch?
En ja, dat geluid. Ergens heb ik nog stille hoop dat dit het zou zijn, alles terug monteren gaat niet meer, die schepen heb ik al achter me verbrand.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Er zit geen sleeve op je steekassen. In je behuizing zit een repair bearing die uit een geheel bestaat en de locatie waar lager loopt op de as, iets naar buiten plaats zodat deze weer op een goed gedeelte van het loopvlak komt. Daarom steekt ie een beetje eruit.
Een paar slagen met een goede trekhamer en de behuizing komt in één geheel eruit.
https://bcabearings.com/techtips/axle-s ... tallation/
Een paar slagen met een goede trekhamer en de behuizing komt in één geheel eruit.
https://bcabearings.com/techtips/axle-s ... tallation/
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
ok, duidelijk verhaal. Misschien rare vraag, maar zou het misschien weer goed zijn om de sleeves te verwijderen en weer voor de normale lager + keerring te gaan, of is er over het algemeen geen weg terug, eenmaal repair bearing altijd repair bearing?
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Meestal, meestal dus, gebruik je ze om de levensduur van je steekassen te verlengen. De betere/duurdere oplossing is dan nieuwe steekassen te installeren met een normale lager en keerring.
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Hmm, ik hoop inderdaad geen nieuwe steekassen nodig te hebben, dan zet ik er liever een geheel andere as onder, eindoverbrenging is nu met 3.73 toch ook te kort. Ik ga een setje repair bearing bestellen en kijken of ik die oude eruit krijg.
Maar dat die ene as dan een kleine cm langer is maakt dan waarschijnlijk ook niet zoveel uit als die sleeve ook al een stukje uit mag steken?
Maar dat die ene as dan een kleine cm langer is maakt dan waarschijnlijk ook niet zoveel uit als die sleeve ook al een stukje uit mag steken?
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Oei, dat valt mee en tegen. Mee is dat het lager na enig trekken uit kwam
Wat dan weer tegenviel is dat dit misschien al de 5e repair bearing is. Mijn hemel wat heeft die as allemaal al meegemaakt !
Iemand met een dremel, schroevedraaier en een beitel in zitten hakken op een van de voorgaande lagers.
Voor mijn gevoel is het hele ding uitgelubberd. Of ben ik nu zo kritisch?
Voor vandaag heb ik genoeg gezien, morgen die ander maar eens uittrekken.
Wat dan weer tegenviel is dat dit misschien al de 5e repair bearing is. Mijn hemel wat heeft die as allemaal al meegemaakt !
Iemand met een dremel, schroevedraaier en een beitel in zitten hakken op een van de voorgaande lagers.
Voor mijn gevoel is het hele ding uitgelubberd. Of ben ik nu zo kritisch?
Voor vandaag heb ik genoeg gezien, morgen die ander maar eens uittrekken.
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
oplassen en opnieuw boren zou een oplossing zijn.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Wat is dit nu weer voor lager? Suburban 78
Damn, dat zijn ook geen opbeurende berichten. Oplassen lijkt me heel specialistisch, nieuwe behuizing ok, maar dan blijf ik met oude assen rondrijden en ben ik toch weer knap geld aan het uitgeven voor een achteras die dan eigenlijk niet de goede overbrenging heeft. 2e hands is natuurlijk altijd een optie maar dan ben ik bang dat je iemand anders z`n ellende onder je auto schroeft.
Dit verreist nog enig denkwerk.
Dit verreist nog enig denkwerk.